Thursday, April 19, 2012

Szia! aneb jak bylo v Budapešti

Kdo sleduje můj twitter nebo FB stránku už dávno ví, že jsem byla minulý víkend v Budapešti.
Chci se s vámi podělit o pár dojmů a fotek :-).

Většinu času jsem trávila na přednáškách na psychologické konferenci, ale dostala jsem se taky do města podívat se po památkách, dát si nějaké to kafíčko, projít si obchody. Objevila jsem taky dokonalý bleší trh, ze kterého jsem si sice nepřinesla nic hmotného, ale zážitků nespočet.

Postřehy a dojmy:
1, Maďaři jsou daleko kontaktnější. Občas dokonce i zastaví auto, aby na vás zapískali nebo vás okomentovali tou jejich vtipnou řečí. Ale zase ta otevřenost potěší ve službách - třeba v restauraci je opravdu milé, když se obsluhující zajímá, radí vám a je milý.

2, Maďaři mají v restauracích na stolech (místo soli a pepře) sůl a papriku. Paprika je opravdu všude. Zkoušela jsem paprikové kukuřičné křupky, ale nebyly nic moc. Melounový termix taky nic extra. Těm se vyhněte. :-)

3, Bylo tam tepleji.

4, Budapešťské metro je naprosto fascinující. Asi ruské (?) vagóny vytváří opravdu jedinečnou důlní atmosféru. Lampičky zase dojem vlaku. A pozor, jsou tam i okýnka!
Do metra vedou obvykle schody - tak ale asi 16 celkem. Narozdíl od metra v Praze je to budapešťské umístěno hned pod povrchem.

5, Lidé tu umí maďarsky. A pak taky maďarsky. A... maďarsky. Někteří teda ještě německy, abych jim nekřivdila. Anglicky spíš jen ti, kdo musí.

6, Pokud si někdy budete plánovat cestu do Budapešti, nezapomeňte si plavky. Jejich lázně jsem sice nestihla navštívit, ale vypadaly neuvěřitelně lákavě.

7, Je dost patrné, že Maďarsko, přestože je členem EU, nepatří k nejbohatším zemím. Je to dost viditelné hlavně na bydlení a oblečení.

8, Ačkoli prý kavárenské město, moc kaváren jsem nepotkala a když už, byly v sobotu zavřené. Pech.

9, V drogérkách mají téměř stejný sortiment, překvapily jen solárkové krémy Radical v DM drogerii a Carmex balzámy na rty v Rossmannovi. Jinak skvělý obchod jsem našla ve West End nákupním centru - jmenuje se Dress Box a měli tam úžasně širokou nabídku společenských šatů.

10, Jejich bleší trhy stojí opravdu za to. Pro mě to byl asi nej nej zážitek z celého poznávání města. Najdete tam starodávná zrcátka, knihy, nářadí, nivea krém z roku 1-2, vysavač z roku 1-2, starodávné svatební fotky, koně, trůn, sáňky, narnijské skříně, plynové masky, lékárničky, odznaky s hákovým křížem, všelijaké naušnice, letecké brýle (byly mi nuceny za 100 forintů = ani ne 10 kč, ale nevzala jsem si je, protože jsem nevěděla, co bych s nimi dělala), památníčky, knoflíky, kabáty, brože, obrazy, vázy, nádobí, hodiny, historické psací potřeby, zahradní fontány i dýky nebo brnění...a mnoho dalšího.

Last weekend I visited Budapest because of psychological conference which took place there. The city is fascinating, so I want to share my feelings and experiences right now:
People there are more open. In restaurants they have salt and red sweet pepper on the table. There is hotter weather than in Czech Rep. . Their underground (subway) is placed right under the surface and carriages make really strange atmosphere. People can speak Hungarian and some of them German. The best experience was to see their flea market, where you could buy a lot of interesting things. 









Boty na břehu Dunaje - na památku Židů, kteří byli těsně před koncem války
nahnáni na břeh, vyzuti a zastřeleni.


Parlament









5 comments:

  1. super fotky! :) Nikdy jsem Budapešti nebyla moc by mě lákala ... hlavně tedy do nějakých lázní se podívat :)))

    http://angellovely-things.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. v maďarsku jsem byla 2x...i jejich lázně jsem navštívila...ty jsou fakt boží! :)

    ReplyDelete
  3. Páni, velmi zajímavý post:)) a krásný fotky:))

    Zvu tě ke mě na giveaway:
    http://andsatis.blogspot.com/2012/04/giveaway.html#comment-form

    ReplyDelete
  4. Skvěle napsané aj nafocené! Za dvě minuty mám představu o městě - perfektní ;)

    ReplyDelete

Děkuji za Tvůj komentář :-). Spam a urážlivé komentáře nebudou zveřejněny, dík za pochopení...