Wednesday, May 23, 2012

Jak se dostat na psychologii

"Jak se dostat na psychologii?" to je otázka, kterou mi teď klade spousta maturantů. Rozhodla jsem se proto napsat tento trošku atypický článek - ti, které to nezajímá, mi odpustí a můžou se těšit na třetí ELFskou recenzi :)
Thist post is about how to pass exams for university in Czech Rep. when you want to study psychology and that´s the reason, why it is not translated, sorry.

Jednooborová psychologie se vyučuje na 4 fakultách a 3 univerzitách v ČR - FF UK, FF MU, FSS MU, FF UPOL. Já studuji FF UK, proto se touto možností budu dále zabývat nejvíc.
Co jsem tak loni vynašla, tak FF MU je kliničtěji orientovaná a dělají se tam testy TSP, psychologie a biologie, pohovor žádný. Na FSS se dostanete přes OSP a ZSV testování od Scia, kde ale musíte mít opravdu vynikající výsledky, jelikož je na psychologii klasicky nejvíce zájemců. Pohovor také žádný. Na FSS můžete psychologii studovat i dvouoborově, spolu se sociologií, žurnalistikou, genderem, a ještě tuším něčím.
V Olomouci děláte dvě kola, v prvním je test všeobecného humanitního přehledu ( otázky typu "co je to kalamajka" a "kdo byl poprvé na Měsíci" nebo "kdo z uvedených není sociolog") a pokud máte dost bodů, jdete do kola druhého, což je pohovor s komisí, která zkouší z psychologických znalostí. Já schytala loni dost zlou komisi, byli strašně nepříjemní a obecně se tvářili dost otráveně, což bych zrovna u pohovoru s psychology nečekala. Ale opravdu záleží, na koho narazíte. Obecně se mi zkoušky na UPOL nelíbily, přišlo mi, že ty první testy jsou k ničemu a pohovor dost divný. Takže tak. Můj názor.

Na FF UK se dostává asi nejzdlouhavěji. Jen malá poznámka: Hlásí se většinou okolo 1200 lidí, berou 50-60.
Prvně jdete na testy - obecné předpoklady (např. cvičení typu "hanojské věže", které číslo nepatří do řady, počítání čar v obrazci, etc.), pak píšete ZSV nebo biologii (dostnete v obálce oba a vyplníte jen jeden) a test z psychologie. Já dělala ZSV a přišel mi docela fajn, maturitní otázky ze ZSV pokryly většinu požadovaných znalostí, zbytek doplnil přehled okolo aktuálního dění (otázka např. co znamená v překladu "Al-Káida"). Testy z psychologie najdete na webu ukázkové a že by byly lehké, to ani ne. Ale dá se to zvládnout. Nejlepším pomocníkem v přípravě mi byl výtah z Atkinsonové. Na testy je ale potřeba mít trošku širší rozhled, ale četba (přes 20 knih) mi docela stačila na pokrytí všech zbylých, "neatkinsonovských" otázek.
Za špatné odpovědi se nestrhává, vyplatí se proto tipovat (oproti OSPčkám, kde se strhává).
Časově jsem psychologii i ZSV zvládla ještě před limitem, obecné předpoklady jsem nestíhala, což tak měla většina lidí. Případně se toho tedy nelekejte :).
Na závěr prvního kola dostanete tři otázky na vaším úkolem je odpovědět na ně a napsat tak krátkou esej. My měli:
1, Krátce psychologicky popište nějakého kamaráda.
2, Co vám dělá radost?
3, Kdybyste byli v komisi pro přijímací řízení na psychologii, na jaké otázky byste se uchazečů ptali? Napište 3.
Tato část přijímaček vám body přinese až v druhém kole, přesto ji nepodceňte, ač budete jistě vyčerpaní. Zkuste se zamyslet, co chtějí slyšet. A pak vhodně formulujte slova, aby se projevily vaše kvality.

Po prvním kole, ve kterém můžete získat max. 50 bodů se dozvíte výsledky přes IS. Pokud máte více jak 25, postupujete do dalšího. Pokud však máte třeba 25 nebo 26, je dost malá šance, že po druhém kole projdete. Ale zkusit se to může :).

Druhé kolo začíná rozborem videa. My měli nějakého chlapečka, jehož doučovala nějaká paní. V učebně byl hrozný zvuk, takže slova jsme téměř neslyšeli. Poté máte zapsat co nejvíce psychologického popisu. Video se pouští několikrát.
Já si všímala hodně nonverbálních projevů, ale popsala jsem i všechny reakce, které jsem viděla a všechno, co mi přišlo, že by mohlo stát za zapsání. Řekla bych, že tady platí čím víc tím líp.
Po videokole jdete k první komisi, která s vámi řeší seznam přečtené literatury a seznam praxí, které si donesete s sebou. U literatury je vhodné mít široké spektrum zaměření, ne třeba 20 knih o paměti. Seznam praxí - taktéž. Poté si komise ještě projde váš životopis a když je něco zaujme, optají se. U některých komisí se ještě ptají na nějaké psychologické znalosti ("vyjmenujte mi co nejvíc českých psychologů"), ale to záleží, k jaké se dostanete. U mě viděli, že jsem se znalostním testem neměla problém, proto mě nechali být :). Běžně také rozebírají analýzu videozáznamu a chtějí slyšet určitý moment z videa.

Pokud je první komise spokojená, pošle vás ke druhé komisi. Abych to vysvěltlila, prvních komisí je několik, druhá je jen jedna a je tvořena z "káp" katedry. Stejně jako první byla i druhá komise neuvěřitelně příjemná, není se čeho bát. Musela jsem si trošku obhájit praxe, argumentovat, ale vše v moc příjemné atmosféře. Já napsala do 3.otázky eseje otázku: Kým byste chtěl být? tak tu mi položili taky. S odpovědí, že sama sebou, byli spokojení. Na závěr mi sdělili počet bodů (hranice přijetí se pohybuje většinou okolo 70 bodů) a zavtipkovali, že si můžu balit kufry a mám jim dovézt burčák. Oproti Olomouckému pohovoru nebe a dudy :).

Tipy:
-Na testy si vezměte sladké pití (já si brávala energeťák do uzavíratelné flaštičky) a nějakou rychlou kalorickou bombu (snickersku) na přestávku. Váš mozek to ocení a jistě se vám odvděčí.
-Mám dojem, že pokud máte v životopisu uvedeno víc jazyků a případně jejich dobrou pokročilost, přidá vám to u komise body navíc.
-Není třeba se hroutit, pokud nestíháte test obecných předpokladů.
-Přemýšlejte, co chtějí slyšet.
-Komise počítá i s vaší nervozitou, není ale od věci mít sebevědomé vystupování.



Nakonec perlička: Před videoanalýzou nás tam čekalo víc a jeden adept stál u výtahu a nahlas si říkal: Já to zvládnu, ty to zvládneš, jo, pojď do toho, my to zvládnem... což působilo opravdu...zajímavě. :-D

P.S.: Neříkám, že tohle je přesný návod jak se dostat na psychologii, ale snažila jsem se sepsat pár mých tipů. Přeji všem hodně štěstí!

19 comments:

  1. Zajímavé, já bych potřebovala tip, jak se efektivně učit a jak se vůbec donutit :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vypnout notebook a vsugerovat si, že ti to k něčemu bude :-D . Já se zrovna jdu učit neurofyziologii a tam je jediné štěstí, že je to zajímavé (a můžeš pak machrovat :-D).

      Delete
  2. Marki, jsi skvělá že ses dostala :) Pořád si pamatuju na ten den jak jsme o tom kecaly pod Petrovem, jsi faaakt šikovná!

    ReplyDelete
  3. Jsi šikovná, tohle by pro mě bylo nad moje síly i když mě psychologie zajímá.

    ReplyDelete
  4. Děkuju :-) už bych ty zkoušky znova asi neudělala :-D

    ReplyDelete
  5. ... ale urobila, pretože na to jednoducho máš ! Zbytočná skrkomnosť, Kety ...

    ReplyDelete
  6. radšej im napíš, nech sa tam nehlásia :D
    psychológov veľa - nemajú kde robiť. prajem príjemný život stravený za pokladňou.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Za pokladnou určitě nebudu ;) Vzhledem k tomu, že pro vystudování psychologie na FF UK je potřeba znát dobře dva cizí jazyky, nemám dojem, že by pak absolventi končili za pokladnami :) Ale, anonyme, hezky davový názor - ukaž mi školu kromě medicíny a informatiky, na kterou bys nemohl/a aplikovat co jsi napsala. Je to vždy taky o šikovnosti lidí, kam se dostanou. Vzdělání ve škole přece není vše, co pro budoucí práci člověk může udělat. :)
      A jelikož psychologie zasahuje do více sfér, než si asi představuješ, uplatnění je :) (absolvent psychologie se nerovná automaticky klinický psycholog :-) )
      Snad jsem ti trošku nastínila i jiný pohled na věc :) Hezký den!
      M.

      Delete
  7. beautiful work!
    Can we follow each other?:X

    FashionSpot.ro

    ReplyDelete
  8. Skvělý článek, určitě se k němu ještě v budoucnu vrátím. Zajímá mne, takže moc děkuji. :)

    ReplyDelete
  9. Wau, si šikovná, my sme to takéto zložité vôbec nemali :)
    Rozdiel bude asi v tom, že náš odbor je zameraný výskumne :D
    Držím prsty v štúdiu :)

    PS: Neurofyziológia sa mi zdala úplne jednoduchá oproti neuroanatómií :)

    ReplyDelete
  10. Prosím tě, co jsi četla za literaturu? Nemohla by ses mi ozvat na email? KulhankovaEvule@seznam.cz ? Byla bych vděčná, kdyby jsi mi poradila, jak hodně se co naučit... Děkuji :)) Budu ti opravdu vděčná ... :)

    ReplyDelete
  11. Ahoj:) Prosímtě co myslíš: "výtahen od Atkinsonové"? Četla jsi nějakou zestručnělou verzi (pokud ano, nemohla bys mi prosím napsat jakou?), či celou knihu? Případně: pokoušela jsi se knihu vůbec učit? Nebo jsi to spíš přečetla a to co ti zůstalo v hlavě ti k přijímačkám stačilo? Knížku jsem nečetla, ale mám v povědomí že jde o velmi rozsáhlou publikaci obsahující hodně informací... Díky moc, Pája T. (pokud bys raději reagovala na mail: P.Tefelnerova@seznam.cz)

    ReplyDelete
  12. Ahoj,
    zajmavy clanek, rozhodne jsi velice inteligentni (proto ses tam taky dostala) a za to by ses nemela stydet :) Jinak ja se letos jiz podruhe pokusim dostat na MU FSS, bohuzel, nemam zas takovy vyber, protoze musim studovat dalkove a na UPOL kaslu (presne jak jsi napsala). Jen by me zajimalo jestli jsi delala NSZ a s jakymi vysledky. Prosim napis mi na Ingridulka@seznam.cz
    Dekuji a hodne stesti v Praze :)

    ReplyDelete
  13. Ahoj, opravdu tě obdivuji, že ses na FF UK dostala! ;) Já to zkoušela letos a nějak se nezadařilo a proto jsem zatím skončila na jazykovce a psychologii se dál učím. Mohla bych se tě zeptat, co si myslela tím výtahem z Atkinsonové? Já se ji pokoušela číst, ale zabíralo mi to strašně moc času a pro mě letos byla nejdůležitější maturita. Kdybys měla čas a mohla by ses mi ozvat na mail - Baseekris@gmail.com - byla bych Ti opravdu moc vděčná. Bee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Díky :) Výtah z Atkinsonové jsou poznámky z ní (překvapivě) a byly kdysi na uložtu, nevím zda tam ještě jsou, ale zkus pohledat :)

      Delete
  14. Ahoj, zajímalo by mě, co jsi měla v té odborné praxi ?

    ReplyDelete
  15. Ahoj, zajímalo by mě, co jsi měla v té odborné praxi ?

    ReplyDelete
  16. Ahoj, jsi pořád na té škole? a baví tě to? :) psychologie je můj sen, chtěla bych se tomu věnovat, ale nevím zda na to mám a jestli bych zvládla se tam dostat. Teď jsem na PedF UK, kde mám obor chemie, po čtyřech letech a ani tady mi prostě nesedí, nebaví mě. Občas si ze mě kamarádi dělají srandu, že je děsně rozebírám a že bych se na to hodila, ale bojím se, co když se tam dostanu a nepůjde mi to. Každopádně se chci vrhnout na nějaké knihy, poradíš mi nějaké tituly? co se dobře čte a je to zajímavé, nejakou třeba tvoji oblíbenou publikaci? :) A co jsi studovala předtím? Já že tam je ta praxe a já v tomto oboru žádnou nemám, z chemické průmyslovky mám akorát praxi z laborek. Mám nějakou šanci dostat se i bez praxí? nebo naopak, mám šanci získat nějakým způsobem někde praxi v tomto oboru? :)

    ReplyDelete

Děkuji za Tvůj komentář :-). Spam a urážlivé komentáře nebudou zveřejněny, dík za pochopení...