Saturday, May 18, 2013

Literatura k přijímačkám na Psychologii FF UK

Drazí čtenáři.
Odpusťte mi dnes po roce článek zcela nekosmetický (už zítra bude kosmetický). Poslední dobou se mi ukrutně množí dotazy na literaturu ke zkouškám na PSY FF UK. Proto vám sepíšu své soukromé tipy, co číst a co ani ne.

A) Kolik knih se očekává? 
Čím víc, tím líp. Ale měli byste být schopní o každé něco říct, takže zvažte sami. Většina uchazečů má v "portfoliu" minimálně 20 - 30 knih

B) Které knihy číst?

1, Velikáni

Zkuste si přečíst od každého významnějšího autora něco. Freud, Jung, Adler, Fromm, Frankl, Piaget, Vygotskij (pozor, velká část přijímací komise dělá pedagogickou psychologii, takže Vygotskij jim 100% ulahodí),... Bude to lepší, než když si načtete jen jednoho autora.
Co se fakt dobře čte:
Fromm - Umění milovat
Frankl - A přesto říci životu ano (skvělé čtení!!!)

A pokud chcete číst něco od profesorů z UK, doporučuji například Raný psychický vývoj dítěte od L.Šulové.

2) Široké spektrum
Oceňuje se také široký záběr témat. Od neuropsychologie až po psychologii práce. Zkuste se obohacovat o nová témata :-) Zkuste najít třeba i nějaká konkrétnější (dyslexie, vyjednávání, autismus, stres, pěstounské rodiny, paměť (to je moje oblíbené :-)), přesvědčování...Cokoli vás bude bavit :-) ).

3) Populární literatura?
Ano, tu jsem uváděla. Musíte ji ale umět zařadit (tedy u knížky Vím, na co myslíte! jsem u pohovoru říkala kritiku, že je to spíš až moc populární a přínos je nízký).

4) Beletrie

Můžete ji uvést do samostatného seznamu, ale já to neudělala a myslím, že mi to body neubralo, že je to spíš takový bonus.

Některé skvěle zajímavé a hlavně ukrutně čtivé knihy:

Susan Cainová - Ticho
Jonah Lehrer - Jak se rozhodujeme?
Cokoli od Matějíčka (např. Počátky našeho duševního života)
Základy soc. psychologie od N. Hayesové - asi nejčtivější učebnice na světě
Gálik - Psychologie přesvědčování
Ariely - Jak drahé je zdarma (moc moc doporučuji!)
Cialdini - Zbraně vlivu
Brennan, H. - Ach ta paměť!
( Lewis - Tajná řeč těla)

Hodně štěstí a radosti z nových informací přeje Markett :)




3 comments:

  1. Veľmi dobrý výber :)
    Ja by som tam určite pridala niečo od Yaloma a Cestu životem od Říčana :)

    ReplyDelete
  2. Souhlasím s Matějčkem, dokáže to podat tak, že to vážně nepůsobí jako nudné čtení do školy. Jinak já bych ještě všem doporučila Respektovat a být respektován, zejména tedy lidem, kteří se chtějí věnovat dětem, popř. plánují svoje vlastní.

    ReplyDelete
  3. Psychologii jsem nestudovala, ani se nechystám na prijimacky:-), ale ze seznamu jsem četla vetsinu a rovněž doporučuju:-)
    Hezký výběr:-)

    ReplyDelete

Děkuji za Tvůj komentář :-). Spam a urážlivé komentáře nebudou zveřejněny, dík za pochopení...